Publikationen

2019

Becker, C., Schmidt, S., Neuberger, E. W. I., Kirsch, P., Simon, P., & Dettweiler, U. (2019). Children's Cortisol and Cell-Free DNA Trajectories in Relation to Sedentary Behavior and Physical Activity in School: A Pilot Study. Frontiers in Public Health, 7(26). doi:10.3389/fpubh.2019.00026

Jaitner, D. & Mess, F. (2019). Participation can make a difference to be competitive in sports: A systematic review on the relation between complex motor development and self-controlled learning settings. International Journal of Sports Science & Coaching, 14(2), 255-269. doi:10.1177/1747954118825063

Gebhard, D. (2019). Bewegung und Demenz. In D. Gebhard & E. Mir (Hrsg.), Gesundheitsförderung und Prävention für Menschen mit Demenz (S. 169-182). Berlin: Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-662-58130-8

Gebhard, D. (2019). Gewalt und Demenz. In D. Gebhard & E. Mir (Hrsg.), Gesundheitsförderung und Prävention für Menschen mit Demenz (S. 257-273). Berlin: Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-662-58130-8

Gebhard, D. & Mir, E. (Hrsg.) (2019). Gesundheitsförderung und Prävention für Menschen mit Demenz. Berlin: Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-662-58130-8

Gebhard, D. & Mir, E. (2019). Gesundheitsförderung und Prävention für Menschen mit Demenz – eine erste Annäherung. In D. Gebhard & E. Mir (Hrsg.), Gesundheitsförderung und Prävention für Menschen mit Demenz (S. 3-12). Berlin: Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-662-58130-8

Gerbing, K.-K., & Mess, F. (2019). Flexible Beschäftigungs- formen und aufsuchende Gesundheitsförderung im Betrieb (I. G. u. A. (iga) Hrsg.). Dresden: Neue Druckhaus Dresden GmbH.

Haag, T. W., Wäsche, H., Woll, A., & Mess, F. (2019). Ein Modell der Entwicklungsförderung durch Sportunterricht : Förderung der Entwicklungsaufgabe Sozialkompetenz bei schwierigen Schülern. KIT Scientific Working Papers, 109. doi:10.5445/ir/1000094524

Hüther, G. & Gebhard, D. (2019). Paradigmenwechsel in der Demenzforschung. In D. Gebhard & E. Mir (Hrsg.), Gesundheitsförderung und Prävention für Menschen mit Demenz (S. 295-309). Berlin: Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-662-58130-8

Jaitner, D., Rinas, R., Becker, C., Niermann, C., Breithecker, J., & Mess, F. (2019). Supporting Subject Justification by Educational Psychology: A Systematic Review of Achievement Goal Motivation in School Physical Education. Frontiers in Education, 4(70). doi:10.3389/feduc.2019.00070

Jírovec, J., Musálek, M., & Mess, F. (2019). Test of Motor Proficiency Second Edition (BOT-2): Compatibility of the Complete and Short Form and Its Usefulness for Middle-Age School Children. Frontiers in Pediatrics, 7(153). doi:10.3389/fped.2019.00153

Kirch, A., Schnitzius, M., Mess, F., & Spengler, S. (2019). Who Are Our Students? Understanding Students' Personality for Refined and Targeted Physical Education. A Scoping Review. Frontiers in Sports and Active Living, 1(31). doi:10.3389/fspor.2019.00031 

Mir, E., Limarutti, A. & Gebhard, D. (2019). Evaluation von Gesundheitsförderung und Prävention für Menschen mit Demenz. In D. Gebhard & E. Mir (Hrsg.), Gesundheitsförderung und Prävention für Menschen mit Demenz (S. 123-135). Berlin: Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-662-58130-8

Mess, F., Schulze, B., & Haaf, H. (2019). Handball für Kinder in Schule und Verein. Schorndorf: Hofmann-Verlag.

Rabel, M., Laxy, M., Thorand, B., Peters, A., Schwettmann, L., & Mess, F. (2019). Clustering of Health-Related Behavior Patterns and Demographics. Results From the Population-Based KORA S4/F4 Cohort Study. Frontiers in Public Health, 6(387). doi:10.3389/fpubh.2018.00387

Rabel, M., Mess, F., Karl, F. M., Pedron, S., Schwettmann, L., Peters, A., . . . Laxy, M. (2019). Change in Physical Activity after Diagnosis of Diabetes or Hypertension: Results from an Observational Population-Based Cohort Study. International Journal of Environmental Research and Public Health, 16(21), 4247. doi:10.3390/ijerph16214247

Schnitzius, M., Kirch, A., Mess, F., & Spengler, S. (2019). Inside Out: A Scoping Review on the Physical Education Teacher’s Personality. Frontiers in Psychology, 10(2510). doi:10.3389/fpsyg.2019.02510

Spengler, S., Kuritz, A., Rabel, M., & Mess, F. (2019). Are primary school children attending full-day school still engaged in sports clubs? PLoS ONE, 14(11), e0225220. doi:10.1371/journal.pone.0225220

2018

Gebhard, D., & Schmid, C. (2018). Was bewegt Menschen mit Demenz? Partizipative Entwicklung eines Bewegungsförderungsprogramms für Menschen mit Demenz im Setting Pflegeheim. Prävention und Gesundheitsförderung, 13(2), 165-169. doi:10.1007/s11553-017-0621-2

Jekauc, D., Wäsche, H., Mess, F., Bös, K., & Woll, A. (2018). Soziale Determinanten der Aufnahme und Aufrechterhaltung der Sportteilnahme im mittleren und späten Erwachsenenalter. Sport und Gesellschaft, 15(2-3), 251-282. doi:10.1515/sug-2018-0012

Krapf, F., Walter, U. N., Roessler, L. S., & Mess, F. (2018). Die BGM-Studie „whatsnext“ –Empfehlungen für kleine und mittelständische Unternehmen (KMU). Arbeitsmedizin, Sozialmedizin, Umweltmedizin – Zeitschrift für medizinische Prävention, 53, 300-302. 

Krapf, F., Walter, U. N., Roessler, L. S., & Mess, F. (2018). Ein Blick in die Zukunft des BGM. In V. N. S. N. Matusiewicz (Hrsg.), Gesundheit und Arbeit 4.0 (pp. 107-117). Heidelberg: medhochzwei.

Niermann, C. Y. N., Spengler, S., & Gubbels, J. S. (2018). Physical Activity, Screen Time, and Dietary Intake in Families: A Cluster-Analysis With Mother-Father-Child Triads. Frontiers in Public Health, 6(276). doi:10.3389/fpubh.2018.00276

Schwender, T. M., Spengler, S., Oedl, C., & Mess, F. (2018). Effects of Dance Interventions on Aspects of the Participants' Self: A Systematic Review. Frontiers in Psychology, 9(1130). doi:10.3389/fpsyg.2018.01130

Walter, U. N., & Mess, F. (2018). Digitale Lösungen für die Betriebliche Gesundheitsförderung – ein Überblick. In D. M. L. Kaiser (Hrsg.), Digitales Betriebliches Gesundheitsmanagement (pp. 73-81). Stuttgart: Springer-Gabler.

2017

Bachert, P., Walter, U. N., & Mess, F. (2017). Präsentismus innerhalb der Polizei. Prävention und Gesundheitsförderung, 12(2), 137-144. doi:10.1007/s11553-017-0578-1

Becker, C., Lauterbach, G., Spengler, S., Dettweiler, U., & Mess, F. (2017). Effects of Regular Classes in Outdoor Education Settings: A Systematic Review on Students’ Learning, Social and Health Dimensions. International Journal of Environmental Research and Public Health, 14(5). doi:10.3390/ijerph14050485

Dettweiler, U., Becker, C., Auestad, B. H., Simon, P., & Kirsch, P. (2017). Stress in School. Some Empirical Hints on the Circadian Cortisol Rhythm of Children in Outdoor and Indoor Classes. International Journal of Environmental Research and Public Health, 14(5). doi:1660-4601/14/5/475

Dettweiler, U., Lauterbach, G., Becker, C., & Simon, P. (2017). A Bayesian Mixed-Methods Analysis of Basic Psychological Needs Satisfaction through Outdoor Learning and Its Influence on Motivational Behavior in Science Class. Frontiers in Psychology, 8(2235). doi:10.3389/fpsyg.2017.02235

Rabel, M., Meisinger, C., Peters, A., Holle, R., & Laxy, M. (2017). The longitudinal association between change in physical activity, weight, and health-related quality of life: Results from the population-based KORA S4/F4/FF4 cohort study. PLOS ONE, 12(9), e0185205. doi:10.1371/journal.pone.0185205

Schwirtz, A., Mess, F., Demetriou, Y., & Senner, V. (2017). Innovation & Technologie im Sport. Tagungsband 23. Sportwissenschaftlicher Hochschultag der dvs in München. Hamburg: Czwalina.

Spengler, S., Mess, F. & Woll, A. (2017). Der Vergleich von gesundheitsrelevanten Verhaltensmustern von Jungen und Mädchen in Deutschland: Ergebnisse der MoMo Studie. Das Gesundheitswesen 2017.79(12): 993-999 doi: 10.1055/s-0041-110675

Spengler, S., Rabel, M., Kuritz, A. M., & Mess, F. (2017). Trends in Motor Performance of First Graders: A Comparison of Cohorts from 2006 to 2015. Frontiers in Pediatrics, 5(206). doi:10.3389/fped.2017.00206

2016

Blaschke, S. (2016). Ein perfektes Team - Welchen EInfluss hat Mannschafts-Perfektionismus auf die Teamleistung. Zeitschrift für Sportpsychologie(23), 26-26. 

Dettweiler, U., & Becker, C. (2016). Aspekte der Lernmotivation und Bewegungsaktivität bei Kindern im Draußenunterricht - Ein Überblick über erste Forschungsergebnisse. In J. v. A. U. Gade (Hrsg.), Raus  aus dem Klassenzimmer - Outdoor Education als Unterrichtskonzept. Weinheim: Beltz.

Kuritz, A., Dinkelacker, M., & Mess, F. (2016). Bewegung und Sport in Ganztagsschulen – eine systematische Literaturübersicht zum aktuellen Forschungsstand in Deutschland. Sportwissenschaft, 46(3), 37-65. doi:10.1007/s12662-016-0406-3

Ross, T., Reder, S., Querenfässer, J., & Mess, F. (2016). Sporttherapie in der forensischen Psychiatrie – eine Standortbestimmung. Forensische Psychiatrie und Psychotherapie, 23(1), 37-65. 

Schmid, O., Abele, L., Wichmann, P., Kluttig, T., & Mess, F. (2016). Sporttherapeutische Ansätze in der forensischen Psychiatrie. Forensische Psychiatrie und Psychotherapie, 23(3), 315-335. 

Spengler, S., Mess, F., & Woll, A. (2016). Sportunterricht und außerunterrichtlicher Schulsport in Deutschland heute - Eine Analyse ausgewählter Strukturdaten. Zeitschrift für Soziologie der Erziehung und Socialisation, 36(4), 341-356. doi:10.3262/ZSE1604340

2015

Dettweiler, U., Ünlü, A., Lauterbach, G., Becker, C., & Gschrey, B. (2015). Investigating the motivational behavior of pupils during outdoor science teaching within self-determination theory. Frontiers in Psychology, 6(125). doi:10.3389/fpsyg.2015.00125

Hanke, J., Walter, U. N., & Mess, F. (2015). Technologieorientierte Entwicklungen im Betrieblichen Gesundheitsmanagement (digitales BGM) – Chance oder Risiko? . Zeitschrift für betriebliche Prävention und Unfallversicherung, 127(12), 540-544. 

Holický, J., & Mess, F. (2015). The comparison of psychomotor development between adolescents aged 14 and 15 from Prague orphanages and their peers from grade school. [Ein Vergleich der psychomotorischen Entwicklung von Jugendlichen im Alter von 14 und 15 Jahren aus Prager Kinderheimen und gleichaltrigen Volksschülern.]. International journal of physical education, 52(3), 14-24. 

ekauc, D., Völkle, M., Mess, F., Reiner, M., Wagner, M., & Renner, B. (2015). Prediction of attendance at fitness center: a comparison between theory of planned behavior, social cognitive theory, and physical activity maintenance theory. Frontiers in Psychology, 6, 121. doi:10.3389/fpsyg.2015.00121

Mess, F., Gerth, D., Hanke, J., Rabel, M., & Walter, U. N. (2015). Gesundheitsverhalten und Gesundheit bei wissenschaftlichen und nicht-wissenschaftlichen Beschäftigten - ein Vergleich an der Universität Konstanz. In A. G. D. M. (Hrsg.), Bewegungsorientierte Gesundheitsförderung an Hochschulen. Hochschulsport: Bildung Und Wissenschaft (Vol. 3, pp. 115-129). Göttingen: Universitätsverlag.

Mess, F., Theune, J., & Schüler, S. (2015). Evaluation und Weiterentwicklung des Pausenexpresses als Maßnahme der auf-suchenden Gesundheitsförderung im Setting Universität. In A. G. D. Möllenbeck (Hrsg.), Bewegungsorientierte Gesundheitsförderung an Hochschulen (pp. 221-234). Göttingen: Universitätsverlag.

Rauner, A., Jekauc, D., Mess, F., Schmidt, S., & Woll, A. (2015). Tracking physical activity in different settings from late childhood to early adulthood in Germany: the MoMo longitudinal study. BMC public health, 15, 391-391. doi:10.1186/s12889-015-1731-4

Schott, K., Hunger, M., Lampert, T., Spengler, S., Mess, F., & Mielck, A. (2015). Soziale Unterschiede in der körperlich-sportlichen Aktivität bei Jugendli-chen: Analyse der MoMo-Daten mit Hilfe der metabolischen Äquivalente (MET). Das Gesundheitswesen, 78(10), 630-636. doi:10.1055/s-0034-1398556

Spengler, S., Mess, F., & Woll, A. (2015). Do Media Use and Physical Activity Compete in Adolescents? Results of the MoMo Study. PLOS ONE, 10(12), e0142544. doi:10.1371/journal.pone.0142544

Spengler, S., Mess, F., & Woll, A. (2015). Vergleich gesundheitsrelevante Verhaltensmuster von Jungen und Mädchen in Deutschland: die MoMo Studie. Das Gesundheitswesen, 77, 1-6. doi:10.1055/s-0041-110675

Walter, U. N., & Mess, F. (2015). Visuelle Gesundheitshelfer. Personalmagazin, 09(15), 48-50.