Professor

Professor Dr. phil. Orkan Okan

Professur für Gesundheitskompetenz
Fakultät für Sport- und Gesundheitswissenschaften
Technische Universität München

Raum: L412, 4. OG
Telefon: +49 (0) 89 289 24 986
E-Mail: orkan.okan [at] tum.de


Orkan Okan leitet die Professur für Gesundheitskompetenz seit November 2021 an der Fakultät für Sport- und Gesundheitswissenschaften der Technischen Universität München. Zuvor war er Post Doc am Interdisziplinären Zentrum für Gesundheitskompetenzforschung an der Fakultät für Erziehungswissenschaft der Universität Bielefeld.

Orkan Okan studierte das Lehramt für Haupt-, Real- und Gesamtschulen mit dem Schwerpunkt Grundschule und den Fächern Deutsch, Gesellschaftswissenschaften (Wirtschaft, Geografie, Geschichte, Soziologie), Erziehungswissenschaft und Mathematik an der Universität Duisburg-Essen. Er besitzt das Erste Staatsexamen in der Erziehungswissenschaft und promovierte im Jahr 2020 im Fach Erziehungswissenschaft zum Thema „Gesundheitskompetenz im Kindes- und Jugendalter“ mit summa cum laude an der Universität Bielefeld. Seit 2015 ist er Projektmanager im BMBF-Forschungsverbund HLCA, dessen Koordination er seit 2022 übernommen hat.

Seine Forschungsschwerpunkte sind Gesundheitskompetenz sowie Gesundheitsförderung im Kindes- und Jugendalter unter besonderer Berücksichtigung von Schule und Bildung. Er ist Mitherausgeber der Bücher "International Handbook of Health Literacy" (Policy Press Bristol), "New Approaches to Health Literacy" (Springer VS) und “Referenzwerk Gesundheitskompetenz“ (Springer). Seit 2019 ist er Mitglied im Editorial Board von Health Promotion International.

Er ist Mitglied verschiedener nationaler und internationaler Fachgesellschaften. Seit 2016 ist er Vizepräsident der Health Promotion Sektion der European Public Health Association (EUPHA), seit 2019 Deputy Chair der Global Working Group on Health Literacy der International Union for Health Promotion and Education (IUHPE) und seit 2020 Chair der Interest Group Health Literacy in Schools der International Health Literacy Association (IHLA). Seit 2018 ist er Mitglied im Standing Committe for Policy and Advocacy der IHLA und seit 2019 Mitglied des Unesco Chair Global Health and Education. Orkan Okan ist zudem Gründungsmitglied der Working Group on Health Literacy beim International School Health Network (SHE) und Mitglied der Research Group der Schools for Health in Europe Network Foundation (SHE). Er ist Gründungsmitglied der Working Group Health Literacy bei der World Health Organization (WHO) Europe und Leitung des Projekts zu Entwicklung des Global Health Literacy Measurement der WHO International. Im Jahr 2020 hat er mit Kolleginnen und Kollegen der Hochschule Fulda, Helmholtz Munich und der Hertie School die Allianz Gesundheitskompetenz und Schule gegründet. Seit 2020 koordiniert er gemeinsam mit Kolleginnen und Kollegen das globale Forschungsnetzwerk Covid-HL sowie die Global Alliance for Health Literacy in Schools.

Curriculum Vitae und Veröffentlichungen

ORCID-iD und Social Media


Publikationen

Artikel

Peer-reviewed

 

  • Okan, O., Messer, M., Levin-Zamir, D., Paakkari, L Sørensen, K. (2022). Health Literacy as a Social Vaccine in the COVID-19 Pandemic. Health Promotion International. daab197, doi.org/10.1093/heapro/daab197.
  • Paakkari, L., Okan, O.,Torppa, M. (2022). “Missed” information: a moral failing that erodes efforts to tackle the COVID-19 pandemic. International Journal of Public Health. Int J Public Health, 14/2022. doi.org/10.3389/ijph.2021.1604667.
  • Kirchhoff, S., Okan, O. (2022). Gesundheitskompetente Schule: Konzeptentwicklung für organisationale Gesundheitskompetenz in der Schule. Bundesgesundheitsblatt. (submitted)
  • Schulenkorf, T., Sørensen, K., Okan, O. (2022). International understandings of health literacy in childhood and adolescence – a qualitative-explorative analysis of global expert interviews. Int J Env Res Pub Hea. 19(3), 1591; doi.org/10.3390/ijerph19031591.
  • Martins, S., Augusto, C., Martins, M.R.O. ,Silva, M.J., Dadaczynski, K., Okan, O., Duarte, A., Fronteira, I., Neida Ramos, N., Rosário, R. (2022). Validation and adaptation of the Digital Health Literacy Scale for Portuguese university students. Health Promotion Journal of Australia. Health Promot J Austral. 2022;00:1–9. doi.org/10.1002/hpja.580.
  • Chun, H., Park, E.J., Choi, S.K., Yoon, H., Okan, O., Dadaczynski, K. (2022). Validating the Digital Health Literacy Instrument in Relation to COVID-19 Information (COVID-DHL-K) among South Korean Undergraduates. Int. J. Environ. Res. Public Health 2022, 19(6), 3437; doi.org/10.3390/ijerph19063437.
  • Bak, C. K., Krammer, J. Ø., Dadaczynski, K., Okan, O., von Seelen, J., Prinds, C., Søbjerg, L.M., Klakk, H. (2022). Digital Health Literacy and Information-Seeking Behavior among University College Students during the COVID-19 Pandemic: A Cross-Sectional Study from Denmark. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19(6), 3676. doi.org/10.3390/ijerph19063676.
  • Frings, D., Sykes, S., Ojo, A., Rowlands, G., Trasolini, A., Dadaczynski, K., Okan, O., Wills, J. (2022). Differences in digital health literacy and future anxiety between health care and other university students in England. BMC Public Health. (submitted)
  • Htay M.N.N., Parial, L.L., Tolabing, M.C., Dadaczynski, K., Okan, O., Leung, A.Y.M., Su, T.T. (2022). Digital health literacy, online information-seeking behaviour, and  satisfaction of  Covid-19 information among the university students of East and South-East Asia. PLOS One (accepted)
  • Zeeb, H., Bauer, U., Brandes, M., Forberger, S., Gelius, P., Muellmann, S., Okan, O., Pfeifer, K., Renner, B., Wright, M. (2022). Perspektivpapier „Zukunft Präventionsforschung“. Koordinierte Forschung zu Prävention und Gesundheitsförderung - aktuell und in der Zukunft. Gesundheitswesen (accepted)
  • Shanti Prasad Khanal, S.P., Budhathoki, C.B., Okan, O., Wood, C., Teijlingen, E.v., Acharya, J., Sharma, M.K. (2022). Health Literacy and Health Promotion in School Adolescents: A Systematic Review of the Literature. American Journal of Health Education. (submitted)
  • Schulenkorf, T., Kirchhoff, S., Okan, O. (2022). Unterrichtsprogramm zur Stärkung der Gesundheitskompetenz von Jugendlichen. Public Health Forum. Themenheft Gesundheitskompetenz. (submitted)
  • Kirchhoff, S., Schulenkorf, T., Okan, O. (2022). Organisationale Gesundheitskompetenz im Schulsetting. Public Health Forum. Themenheft Gesundheitskompetenz. (submitted)
  • Cheung, T.C.C., Leung, A.Y.M., Xu, X.Y., Parial, L.L., Chen, H., Amoah, P.A., Wong, E.M.L., Kor, P.P.K., Okan, O., Dadaczynski, K., Molasiotis, A. (2022). Prevalence of depression and its correlates during the COVID-19 pandemic: a multi-region observational study. (submitted)
  • Thang, V., Dadaczynski, K., Okan, O., Nguyen, H.T.L. (2021). COVID-19-related health literacy among Vietnamese students in Vietnam. (submitted)
  • Stock, S., Isselhard, A., Jünger, S., Peters, S., Schneider, G., Haarig, F., Halbach, S., Okan, O., Fischer, F., Bollweg, T. M., Bauer, U., Schaeffer, D., Vogt, D., Berens, E., Ernstmann, N., Bitzer, E. M. (2021). Deutsches Netzwerk für Versorgungsforschung (DNVF) – Memorandum Gesundheitskompetenz Teil II: Operationalisierung und Messung von Gesundheitskompetenz aus Sicht der Versorgungsforschung. (accepted)

 

  • Okan, O., Kirchhoff, S. (2021). Gesundheitskompetente Schulen. Schüler, Personal und Schulorganisation stärken. Pädagogik. 7/2021.
  • Kirchhoff, S., Okan, O. (2021). Organisationale Gesundheitskompetenz an Schulen. Landesvereinigung für Gesundheit und Akademie für Sozialmedizin Niedersachsen e. V. Impu!se für Gesundheitsförderung, 4/113.
  • Dadazcynski, K.,* Okan, O.,* Messer, M., Leung, A.Y.M. Rafaela, R., Darlington, E., Rathmann, K. (2021). Digital Health Literacy and Web-Based Information-Seeking Behaviors of University Students in Germany During the COVID-19 Pandemic: Cross-sectional Survey Study. Journal of Medical Internet Research. 23(1):e24097. doi: 10.2196/24097. (*joint first authorship)
  • Dadazcynski K.,* Okan, O.,* Messer, M., Rathmann, K. (2021). University students´ sense of coherence, future worries and mental health. Findings from the German COVID-HL-Survey. Health Promotion International, daab070, doi.org/10.1093/heapro/daab070. (*joint first author)
  • Verschuuren, M., Okan, O. (2021). E-collection – Health literacy. Editorial for the European Public Health Week 2021 of the European Public Health Association (EUPHA). European Journal of Public Health.
  • Vrdelja, M., Vrbovšek, S., Klopčič, V., Dadaczynski, K., Okan, O. (2021). Facing the Growing COVID-19 Infodemic: Digital Health Literacy and Information-Seeking Behaviour of University Students in Slovenia. Int. J. Environ. Res. Public Health 2021, 18(16), 8507; doi.org/10.3390/ijerph18168507.
  • Schulenkorf, T., Krah, V., Dadaczynski, K., Okan, O. (2021). Addressing health literacy in schools in Germany: Concept analysis of the mandatory digital and media literacy school curriculum. Frontiers in Public Health. Front. Public Health 9:687389. doi: 10.3389/fpubh.2021.687389.
  • Sørensen, K., Okan, O., Kondilis, B., Levin-Zamir, D. (2021). Social distancing to physical distancing: calling for a change in the health promotion vocabulary to enhance clear communication during a pandemic. Global Health Promotion. 1757-9759; Vol 0(0): 1–10; 986126. doi: 10.1177/1757975920986126.
  • Sørensen, K., Levin-Zamir, Diane, Van Duong, T., Okan, O., Brasil, V.V., Nutbeam, D. (2021). Building health literacy system capacity: a framework for health literate systems Health Promotion International 36(S1):13-23, doi.org/10.1093/heapro/daab153.
  • Levin-Zamir, D. Sørensen, K., Messer, M., Su, T.T., Sentell, T., Pleasant, A., Saboga-Nunes, L., Rowlands, G., Okan, O. (2021). Health Promotion Preparedness for Health Crises – A “Must” or “Nice to Have”? Case Studies and Global Lessons Learned from the COVID-19 Pandemic. Global Health Promotion.  DOI: 10.1177/1757975921998639/
  • Dadazcynski K., Kotarski, C., Rathmann, K. Okan, O. (2021) Health literacy and mental health of school principals. Results from a German cross-sectional survey. Health Education, Vol. ahead-of-print No. ahead-of-print. doi.org/10.1108/HE-10-2020-0094.
  • Dodd, R.H., Dadaczynski, K., Okan, O., Kirsten J. (2021). McCaffery, Kristen Pickles. Psychological wellbeing and academic experience of university students in Australia during COVID-19. Int. J. Environ. Res. Public Health 2021, 18(3), 866; doi.org/10.3390/ijerph18030866.
  • Dadazcynski, K.,* Okan, O.,* Messer, M., Rathmann, K. (2021). Erlebte Probleme mit Gesundheitshinweisen. Onlinebefragung zu digitaler Gesundheitskompetenz in der Covid-19-Pandemie. MVF 01/2021, S. 38-39, doi.org/10.24945/MVF.01.21.1866-0533.2277.
  • Leung, A.Y.M., Parial, L.L., Tolabing, C.C., Sim, T., Mo, P., Okan, O., Dadaczynski, K. (2021). Sense of coherence mediates the relationship between digital health literacy and anxiety about the future in aging population during the COVID-19 pandemic: A path analysis. Aging & Mental Health. 1-10. doi.org/10.1080/13607863.2020.1870206.
  • Duong, T.V., Lin, C.-Y., Chen, S.-H., Huang, Y.-K., Okan, O., Dadaczynski, K., Lai, C.-F. (2021). Oxford COVID-19 Vaccine Hesitancy in School Principals: Impacts of Gender, Well-being, and Coronavirus-related Health Literacy. Vaccines, 9(9), 985; doi.org/10.3390/vaccines9090985.
  • Nguyen, L.H.T., Vo, M.T.H., Tran, L.T.M., Dadaczynski, K., Okan, O., Murray, L., Vo, T. V. (2021). Digital health literacy about COVID-19 as a factor mediating the association between the importance of online information search and psychological well-being among Vietnamese university students. Frontiers in Digital Health.
  • Patil, U., Kostareva, U., Hadley, M., Manganello, J.A., Okan, O., Dadaczynski, K., Massey, P.M., Agner, J., Sentell, T. (2021). Health Literacy, Digital Health Literacy, and COVID-19 Pandemic Attitudes and Behaviors in U.S. College Students: Implications for Interventions. Int. J. Environ. Res. Public Health 2021, 18, 3301. doi.org/10.3390/ijerph18063301.
  • Hahnraths, M.T.H, Heijmans, M., Bollweg, T.M., Okan, O., Willeboordse, M., Rademakers, J.D.J.M. (2021). Measuring and Exploring Children’s Health Literacy in the Netherlands: Translation and Cultural Adaptation of the HLS-Child-Q15. Int. J. Environ. Res. Public Health, 18(10), 5244; doi.org/10.3390/ijerph18105244
  • Brandes, M., Muellmann, S., Allweiss, T., Bauer, U., Bethmann, A., Forberger, S., Frense, J., Gelius, P., Pfeifer, K., Okan, O., Renner, B., Schlupp, H., Wrigth, M., Zeeb, H. (2021). Evidenzbasierung in Primärprävention und Gesundheitsförderung: Methoden und Vorgehensweisen in 5 Forschungsverbünden. Bundesgesundheitsbl (2021). doi.org/10.1007/s00103-021-03322-z.
  • Ehlen, S., Rehaag, R., Fitschen, J., Okan, O., Pinheiro, P., Bauer, U. (2021) Gesundheitsförderung und Prävention bei vulnerablen Kindern und Jugendlichen in Kitas und Schulen – Ansätze zur Erhöhung der Reichweite. Praev Gesundheitsf 2021; 7(3):1. doi.org/10.1007/s11553-021-00850-z.
  • Schmidt-Kaehler, S., Dadaczynski, K., Gille, S., Okan, O., Schellinger, A., Weigand, M., Schaeffer, D. (2021). Gesundheitskompetenz: Deutschland in der digitalen Aufholjagd Einführung technologischer Innovationen greift zu kurz. Gesundheitswesen 2021; 83(05): 327-332. doi.org/10.1055/a-1451-7587.

 

  • Paakkari, L., & Okan, O. (2020). COVID-19: health literacy is an underestimated problem. The Lancet Public Health. 5:e249-e250. doi.org/10.1016/S2468-2667(20)30086-4.
  • Okan, O., Bollweg, T.M., Eva-Maria Berens, Bauer, U., Hurrelmann, K., Schaeffer, D. (2020). Coronavirus-related health literacy in Germany: A cross-sectional study in adults during the COVID-19 infodemic. Int J Environ Res Public Health. 17(15), 5503. doi.org/10.3390/ijerph17155503.
  • Bittlingmayer, U.H., Dadazcynski K., Sahrai, D., Van den Broucke, S., & Okan, O. (2020). Digitale Gesundheitskompetenz. Konzeptionelle Verortung, Erfassung und Förderung mit Fokus auf Kinder und Jugendliche. Schwerpunktheft Digital Public Health. Bundesgesundheitsblatt. S. 1-9. doi.org/10.1007/s00103-019-03087-6.
  • Okan, O., Rowlands, G., Sykes, S., Wills, J. (2020). Shaping alcohol health literacy: a systematic concept analysis and review. HLRP: Health Literacy Research and Practice. 2020;4(1):e3-e20. doi:10.3928/24748307-20191104-01.
  • Okan, O., de Sombre, S., Hurrelmann, K., Berens, E.-M., Bauer, U., Schaeffer, D (2020). Covid-19-Gesundheitskompetenz der Bevölkerung. in: „Monitor Versorgungsforschung“ (03/20), S. 40-45. doi: 10.24945/MVF.03.20.1866-0533.2222.
  • Bollweg, T.M., Okan, O., Fretian, A., Bröder, J., Pinheiro, P., & Bauer, U. (2020). Adapting the European Health Literacy Survey for Fourth-Grade Students in Germany: Questionnaire Development and Qualitative Pretest. HLRP: Health Literacy Research and Practice, 4(2), e119-e128. doi.org/10.3928/24748307-20200326-01.
  • Bollweg, T.M., Okan, O., Fretian, A., Bröder, J., Domanska, O.M., Jordan, S., Bruland, D., Pinheiro, P., Bauer, U. (2020). Adapting the European Health Literacy Survey Questionnaire for Fourth-Grade Students in Germany: Validation and Psychometric Analysis. HLRP: Health Literacy Research and Practice, 4(3):e144-e159. doi.org/10.3928/24748307-20200428-01.
  • Bollweg, T.M., Okan, O., Freţian, A., Janner, C., Schulenkorf, T., Kirchhoff, S., Pinheiro, P., & Bauer, U. (2020). Dimensionen der Gesundheitskompetenz von Viertklässler*innen. Präv Gesundheitsf. doi.org/10.1007/s11553-020-00822-9.
  • Sentell, T., Vamos, S., Okan, O. (2020). Interdisciplinary Perspectives on Health Literacy Research Around the World: More Important Than Ever in a Time of COVID-19. Int. J. Environ. Res. Public Health, 17(9), 3010. doi.org/10.3390/ijerph17093010.
  • Guo, S., Yu, X., Okan, O. (2020). Moving Health Literacy Research and Practice towards a Vision of Equity, Precision and Transparency. Int J Environ Res Public Health, 17(20), 7650. doi.org/10.3390/ijerph17207650.
  • Vamos, S., Okan, O., Sentell, T., Rootman, I. (2020). Making a Case for ‘Education for Health Literacy’: An International Perspective. International Journal of Environmental Research and Public Health. 17(4), 1436. doi.org/10.3390/ijerph17041436.
  • Freţian, A.M., Bollweg, T.M., Okan, O., Pinheiro, P., Bauer, U. (2020). The social gradient of health literacy in childhood. International Journal of Environmental Research and Public Health. 17(5), 1720. doi.org/10.3390/ijerph17051720.
  • Dadaczynski, K., Rathmann, K., Okan, O., Paulus, P. (2020). What´s the relevance of school principals´ health literacy for the implementation of school health promotion. Results of an online study. International Journal of Environmental Research and Public Health. 17(6),1855. doi.org/10.3390/ijerph17061855.
  • Kor, P.P.K., Leung, A.Y.M, Parial, L.L., Wong, E.M.L., Dadaczynski, K., Okan, O., Amoah, P.A., Wang, S.S., Deng, R., Cheung, C.C., Molassiotis, A. (2020). Are people with chronic diseases satisfied with the online health information related to COVID-19 during the pandemic? Journal of Nursing Scholarship. 53:1, 75–86. doi:10.1111/jnu.12616.
  • Ernstmann, N., Bauer, U., Berens, E.-M., Bitzer, E. M., Bollweg, T. M., Danner, M., Dehn-Hindenberg, A., Luise Dierks, M., Farin, E., Grobosch, S., Haarig, F., Halbach, S., Hollederer, A., Icks, A., Kowalski, C., Kramer, U., Neugebauer, E., Okan, O., Pelikan, J., Pfaff, H., Sautermeister, J., Schaeffer, D., Schang, L., Schulte, H., Siegel, A., Sundmacher, L., Vogt, D., Vollmar, H. C., Stock, S. (2020). DNVF Memorandum Gesundheitskompetenz (Teil 1) - Hintergrund, Relevanz, Gegenstand und Fragestellungen in der Versorgungsforschung. Langfassung. Gesundheitswesen 82: e77–e93. DOI: 10.1055/a-1191-3689.
  • Ernstmann, N., Bauer, U., Berens, E.-M., Bitzer, E. M., Bollweg, T. M., Danner, M., Dehn-Hindenberg, A., Luise Dierks, M., Farin, E., Grobosch, S., Haarig, F., Halbach, S., Hollederer, A., Icks, A., Kowalski, C., Kramer, U., Neugebauer, E., Okan, O., Pelikan, J., Pfaff, H., Sautermeister, J., Schaeffer, D., Schang, L., Schulte, H., Siegel, A., Sundmacher, L., Vogt, D., Vollmar, H. C., Stock, S. (2020). DNVF Memorandum Gesundheitskompetenz (Teil 1) - Hintergrund, Relevanz, Gegenstand und Fragestellungen in der Versorgungsforschung. Kurzfassung. Gesundheitswesen, 82(07): 639-645. DOI: 10.1055/a-1191-3401.
  • Rosário, R., Martins, M., Augusto, C., Silva, M.J., Martins, S., Duarte, A., Fronteira, I., Ramos, N., Okan, O., Dadaczynski, K. (2020). Associations between COVID-19-Related Digital Health Literacy and Online Information-Seeking Behavior among Portuguese University Students. Int. J. Environ. Res. Public Health 2020, 17(23), 8987; doi.org/10.3390/ijerph17238987.

  • Okan, O. (2019). The importance of early childhood to address equity and health literacy development in the life-course. Public Health Panorama. 5(‎2)‎, 170–176. Copenhagen: World Health Organization, Regional Office for Europe.
  • Paakkari, L., Okan, O. (2019). Health literacy – talking the language of (school) education. HLRP: Health Literacy Research and Practice, 3(3):e161-e164. doi.org/10.3928/24748307-20190502-01.
  • Paakkari, L., Inchley, Jo., Schulz, A., Weber, M., Okan, O. (2019). Addressing health literacy in schools in the European region. Public Health Panorama. 5(‎2-3)‎, 186–190. Copenhagen: World Health Organization, Regional Office for Europe.
  • Bröder, J., Okan, O., Bollweg, T. M., Bruland, D., Pinheiro, P., & Bauer, U. (2019). Child and Youth Health Literacy: A Conceptual Analysis and Proposed Target-Group-Centred Definition. Int. J. Environ. Res. Public Health 2019, 16(18), 3417. doi.org/10.3390/ijerph16183417.
  • Bröder, J., Okan, O., Bauer, U., Schlupp, S., Pinheiro, P. (2019). Advancing perspectives on health literacy in childhood and youth. Health Promotion International, 2019, 1–11. doi: 10.1093/heapro/daz041.

  • Okan, O., Lopes, E., Bollweg, T.M., Bröder, J., Messer, M., Bruland, D., Saboga-Nunes, L., Bond, E., Carvalho, G.S.d., Sahrai, D., Sørensen, K., Pelikan, J., Levin-Zamir, D., Thomas, M., Bittlingmayer, U.H., Bauer, U., Pinheiro, P. (2018). Generic health literacy measurement instruments for children and adolescents: a systematic review of the literature. BMC Public Health, 18(1), 166. doi.org/10.1186/s12889-018-5054-0.
  • Okan, O., Pinheiro, P., Bauer, U. (2018). Der HLCA-Forschungsverbund: Health Literacy im Kindes- und Jugendalter als Ziel für Gesundheitsförderung und primäre Prävention. Schwerpunktheft „Prävention und Gesundheitsförderung“. Zeitschrift Public Health Forum.
  • Weishaar, H., Okan, O., Hurrelmann, K., Horn, A., Schaeffer, D. (2018). Framing health literacy: A comparative analysis of national action plans. Health Policy, 123(1), 11-20. doi.org/10.1016/j.healthpol.2018.11.012.
  • Bauer, U., Okan, O., Hurrelmann, K. (2018). Stärkung der Gesundheitskompetenz im Bildungssektor. Fokus Gesundheitskompetenz. MVF 05/2018, 11. Jahrgang 02.10.2018. doi.org/10.24945/MVF.05.18.1866-0533.2099.
  • Jochimsen, M.A., Hendricks, J., Okan, O. (2018). Integration von Geschlechterperspektiven in Verbundvorhaben am Beispiel der ersten Förderphase des BMBF-Verbundes Health Literacy in Childhood and Adolescence (HLCA) (2015-2018). In: IZGOnZeit. Onlinezeitschrift des Interdisziplinären Zentrums für Geschlechterforschung (IZG), Nr. 7, S. 85–93. ISSN 2567-2045.

 

  • Bruland, D., Kornblum, K., Harsch, S., Bröder, J., Okan, O., Bauer, U. (2017) . Schüler mit einem psychisch erkrankten Elternteil und die Mental Health Literacy von Lehrkräften. Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie: Band 66, Psychosoziale Problematiken an Schulen, S. 774-790. doi.org/10.13109/prkk.2017.66.10.774.
  • Bröder, J., Orkan, O., Bauer, U., Bruland, D., Schlupp,S., Bollweg, T.M., Saboga-Nunes, L., Bond, E., Sørensen, K., Bitzer, E.M., Jordan, S., Domanska, O., Firnges, C., Carvalho, G.S.d., Bittlingmayer, U.H., Levin-Zamir, D., Pelikan, J., Sahrai, D., Lenz, A., Wahl, P., Thomas, M., Kessl F., Pinheiro, P. (2017): Health Literacy in Children and Adolescents – results from a systematic literature review of definitions, concepts, and models. BMC Public Health, DOI: 10.1186/s12889-017-4267-y.
  • Wahl, P., Bruland, D., Ullrich, B., Okan,O., Lenz, A. (2017). What are the needs when a parent has mental health problems? Evidence from a systematic literature review. Journal of Child and Adolescent Psychiatric Nursing, 30 (1), S. 54-66. doi.org/10.1111/jcap.12171.
  • Bruland, D., Pinheiro, P., Bröder, J., Okan, O., Carvalho, G.S.d-, Saboga-Nunes, L., Bond, E., Wahl, P., Fretian, A., Bauer, U. (2017). Teachers Supporting Students with Parents Having Mental Health Problems. A Scoping Review. International Journal of Case Studies. Vol. 6, Issue 9.
  • Almeida, A., Pinheiro, P., Okan, O., Pereira, A., Mesquita, E. (2017). Measuring Mental Health Literacy of Teacher: A Pilot Study. International Journal of Case Studies. 5(12).
  • Saboga-Nunes, L., Rowlands, G., Okan, O., Wills, J., Kunder, N., & Kokk, L. (2017). Alcohol consumption and harmful use of alcohol. Editorial. E-Collection: Alcohol Consumption and Harmful Use of Alcohol. European Journal of Public Health. Volume 23, Issue 6, December. academic.oup.com/eurpub/pages/harmful_use_of_alcohol.

  • Okan, O., Bröder, J., Pinheiro, P., Bauer, U. (2016). Gesundes Aufwachsen und Health Literacy: Ressourcen und Risikopotenziale in der Bewältigung von Entwicklungsaufgaben [Healthy Development in Youth – Resources and Risks when Coping with Developmental Tasks]. Zeitschrift für klinische Sozialarbeit. 12. Jg. Heft 2.
  • Bröder, J., Okan, O., Pinheiro, P., Bauer, U. (2016): Health Literacy im Jugendalter – relevant für die Soziale Arbeit? [Health literacy in adolescence – relevant for social work?]. Zeitschrift für klinische Sozialarbeit. 12 (4): 2, S. 4-6.

  • Okan, O., Pinheiro, P., Zamora, P., Bauer, U. (2015). Health Literacy bei Kindern und Jugendlichen – Ein Überblick über den aktuellen Forschungsstand. Bundesgesundheitsblatt – Gesundheitsforschung – Gesundheitsschutz, 2015, 1–12. doi.org/10.1007/s00103-015-2199-1.
  • Zamora, P., Pinheiro, P., Okan, O., Bitzer, E.M., Jordan, S., Bittlingmayer, U.H., Kessl, F., Lenz, A., Wasem, J., Jochimsen, M.A., Bauer, U. (2015). „Health Literacy“ im Kindes- und Jugendalter - Struktur und Gegenstand eines neuen interdisziplinären Forschungsverbunds (HLCA-Forschungsverbund). Prävention und Gesundheitsförderung, 10, 167–172. doi.org/10.1007/s11553-015-0492-3.

Bücher

Herausgeberschaften

  • Rathmann, K., Dadaczynski, K., Okan, O., Messer, M. (2021). Gesundheitskompetenz. Springer Reference. Springer. Doi: 10.1007/978-3-662-62800-3.

  • Saboga Nunes, L., Bittlingmayer, U.H., Okan, O., Sahrai, D., (2020). Health Literacy Anthology New Approaches, New Insights on Health Literacy Research. Wiesbaden: Springer VS. Doi: 10.1007/978-3-658-30909-1.

  • Okan, O., Bauer, U., Pinheiro, P., Levin-Zamir, D., Sørensen, K. (Hrsg.) (2019). International Handbook of Health Literacy. Research, Practice and Policy across the Lifespan. Bristol: Policy Press.

Buchkapitel

  • Kirchhoff, S., Bauer, U., Okan, O., (2021). Schulentwicklung und Gesundheitskompetenz: GeKoOrg-Schule. In Rathmann, K., Dadaczynski, K., Okan, O., Messer, M.: Referenzwerk Gesundheitskompetenz. (accepted).
  • Okan, O., Sørensen, K., Bauer, U. (2021). Gesundheitskompetenz und Policies im Kindes- und Jugendalter. In Rathmann, K., Dadaczynski, K., Okan, O., Messer, M.: Referenzwerk Gesundheitskompetenz. (In Vorbereitung).
  • Okan, O., Bollweg, T. M., Bauer, U., Hurrelmann, K., Schaeffer, D. (2021). Gesundheitskompetenz in Zeiten von Corona und COVID-19: Erwachsene in Deutschland. In Rathmann, K., Dadaczynski, K., Okan, O., Messer, M.: Referenzwerk Gesundheitskompetenz. (In Vorbereitung).
  • Okan, O. (2021). Gesundheitskompetenz und im Kindes- und Jugendalter: Umgang mit Medien und Information. In Rathmann, K., Dadaczynski, K., Okan, O., Messer, M.: Referenzwerk Gesundheitskompetenz. (In Vorbereitung).
  • Bollweg, T., Okan, O. (2021). Gesundheitskompetenz im Kindesalter messen mit dem HLS-Child-Q. In Rathmann, K., Dadaczynski, K., Okan, O., Messer, M.: Referenzwerk Gesundheitskompetenz. (In Vorbereitung).
  • Bollweg, T., Okan, O. (2021). Übersicht zur Erfassung von Gesundheitskompetenz bei Kindern. In Rathmann, K., Dadaczynski, K., Okan, O., Messer, M.: Referenzwerk Gesundheitskompetenz. (In Vorbereitung).
  • Okan, O., Dadaczynski, K. (2022). Health Literacy Research in Childhood and Adolescence. A Key Topic in Health Promotion. In: Potvin, L., Jourdan, D.: Handbook of Health Promotion. Springer.

  • Dadaczynski, K., Maur, K., Rathmann, K. & Okan, O. (2021). Gesundheitskompetenz als Gegenstands-bereich und Ziel von Unterricht. Goldfriedrich, M. & Hurrelmann, K. (Hrsg.), Gesundheitsdidaktik. Weinheim: Beltz, S. 156–175.

  • Okan, O., Pinheiro, P. (2020). Von Chicago 1958 bis Shanghai 2016: Ein Rückblick auf zentrale Entwicklungstrends in der Geschichte der Gesundheitskompetenz. In: Bollweg, T.M., Bröder, J. Pinheiro, P. (2020). Health Literacy im Kindes- und Jugendalter. Springer VS, S. 11-38.
  • Okan, O., Bittlingmayer, U.H., Bitzer, E.-M., Jochimsen, M.-A., Jordan, S., Pinheiro, P, Wasem, J., Bauer, U. (2020). Der HLCA-Forschungsverbund 2015–2021. Health Literacy im Kindes- und Jugendalter als Ziel für Gesundheitsförderung und primäre Prävention. In: Bollweg, T.M., Bröder, J. Pinheiro, P. (2020). Health Literacy im Kindes- und Jugendalter. Springer VS, S. 301-325.
  • Bollweg, T.M., Okan, O. (2020). Gesundheitskompetenz messen bei Kindern: aktuelle Ansätze und Herausforderungen. In: Bollweg, T.M., Bröder, J. Pinheiro, P. (2020). Health Literacy im Kindes- und Jugendalter. Springer VS, S. 73-98.
  • Saboga-Nunes, L., Bittlingmayer, U.H., Okan, O. (2020). Die Einbettung von Health Literacy in das Paradigma der Salutogenese. In: Bollweg, T.M., Bröder, J. Pinheiro, P. (2020). Health Literacy im Kindes- und Jugendalter. Springer VS, S. 437-460.
  • Pinheiro, P., George, S., Okan, O., Sijthoff, E., Bittlingmayer, U.H., Kahlert, R., Merchant, A., Bruland, D., Bröder, J., Bauer, U. (2020). Stimmen aus dem Off: Interdisziplinäre Forschungsperspektiven auf die Gesundheitskompetenz von Kindern aus der Mitte eines informellen Netzwerks. In: Pinheiro, P., Bollweg, T.M., Bröder, J. Handbuch HLCA. Beltz Verlag, S. 575-597.
  • Okan, O. Bollweg, T.M., Bröder, J. (2020). Health literacy in childhood and adolescence: An integrative review. In: Saboga Nunes, L., Sahrai, D., Bittlingmayer, U.H., Okan, O. New Approaches, New Insights on Health Literacy Research. Wiesbaden: Springer VS 2020.
  • Pinheiro, P., George, S., Okan, O., Sijthoff, E., Bittlingmayer, U.H., Kahlert, R., Merchant, A., Bruland, D., Bröder, J., Bauer, U. (2020). Towards new perspectives on health literacy for children: From ‘health information’ to recognizing young citizens’ capacities for meaning-making. In: Saboga Nunes, L., Sahrai, D., Bittlingmayer, U.H., Okan, O. New Approaches, New Insights on Health Literacy Research. Wiesbaden: Springer VS 2020.
  • Santha, A., Bittlingmayer, U.H., Bollweg, T.M., Gerdes, J., Okan, O., Ökcu, G., Pinheiro, P., Osipov, I., Sahrai, D. (2020). Health literacy and its determinants in 11 and 12-year-old school children in Germany. In: Saboga Nunes, L., Sahrai, D., Bittlingmayer, U.H., Okan, O. New Approaches, New Insights on Health Literacy Research. Wiesbaden: Springer VS 2020.

  • Okan, O. (2019). From Saranac Lake to Shanghai: A brief history of health literacy. In: Okan, O., Bauer, U., Levin-Zamir, D., Pinheiro, P., & Sørensen, K. (Eds.). International Handbook of Health Literacy. Research, Practice and Policy across the Lifespan. Bristol: Policy Press, S. 21–38.
  • Okan, O., Pinheiro, P., Bauer, U. (2019). Gesundheitliche Ungleichheiten und die Rolle der Gesundheitskompetenz: Der Blick auf das Kindes- und Jugendalter. In Prundt J, et al: Handbuch Diversität und soziale Ungleichheiten. Apollon Verlag.
  • Bollweg, T.M., Okan, O. (2019). Measuring children’s health literacy: Current approaches and challenges. In: Okan, O., Bauer, U., Levin-Zamir, D., Pinheiro, P., & Sørensen K. (Eds.). International Handbook of Health Literacy. Research, Practice and Policy across the Lifespan. Bristol: Policy Press, S. 83–98.
  • Saboga-Nunes, L., Bittlingmayer, U.H., Okan, O. (2019). Health Literacy and Salutogenesis: the health promotion simplex! In: Okan, O., Bauer, U., Levin-Zamir, D., Pinheiro, P., & Sørensen K. (Eds.). International Handbook of Health Literacy. Research, Practice and Policy across the Lifespan. Bristol: Policy Press, S. 649–664.
  • Pitt, R., Davis, T., Manganello, J., Massey, P., Okan, O., McFarlane, E., Buchthal, V., Davis, J., Arnold, C., Sentell, T. (2019). Health Literacy in a Social Context: A Meta-Narrative Review of Six Emerging Research Traditions. In: Okan, O., Bauer, U., Levin-Zamir, D., Pinheiro, P., & Sørensen K. (Eds.). International Handbook of Health Literacy. Research, Practice and Policy across the Lifespan. Bristol: Policy Press, S. 665–688.
  • Rowlands, G., Protheroe, J., Saboga-Nunes, L., Van den Broucke, S., Levin-Zamir, D., Okan, O. (2019). Health Literacy and Chronic Conditions, Prevention and Management through the Life Course. In: Okan, O., Bauer, U., Levin-Zamir, D., Pinheiro, P., & Sørensen K. (Eds.). International Handbook of Health Literacy. Research, Practice and Policy across the Lifespan. Bristol: Policy Press, S. 183–198.

  • Okan, O., Bollweg, T. M. (2018). Development process of a health literacy measurement instrument for fourth grade schoolchildren: a mixed-method study. In Guenter Krampen & Anne-Kathrin Mayer (Eds.). Health Literacy across the Life Span. Pabst Science Publishers.
  • Okan, O., Bröder, J., Pinheiro, P., Bauer U. (2018). Der Health Literacy Ansatz für Prävention und Gesundheitsförderung im Kindes- und Jugendalter. In: Lange, A., Reiter, H., Schutter, S., Steiner, C. (Hrsg.): Handbuch Kindheits- und Jugendsoziologie. Berlin: Springer, doi: 10.1007/978-3-658-05676-6_48-1, S. 1-21.

  • Okan, O., Bröder, J., Pinheiro, P., Bauer, U. (2017). Health Literacy im Kindes- und Jugendalter - Eine explorierende Perspektive. In: Schaeffer, D., Pelikan, J. (eds): Health Literacy: Forschungsstand und Perspektiven. Bern: Huber, p. 33-53.

Berichte, Positionspapiere, Fact Sheets, Policy Briefs

  • Okan, O., Paakkari, L., Aagaard-Hansen, J., Weber, M., Barnekow, V. (2021). Health literacy in the context of health, well-being and learning outcomes- the case of children and adolescents in schools: concept paper. Copenhagen: WHO Regional Office for Europe; 2020.
  • Okan, O., Bollweg, T. M., Bauer, U., Hurrelmann, K., Janner, C., Schaeffer, D. (2021). Trendstudie zur coronaspezifischen Gesundheitskompetenz: Ergebnisse der zweiten Erhebung der HLS-COVID-19 Studie. Bielefeld: Interdisziplinäres Zentrum für Gesundheitskompetenzforschung (IZGK), Universität Bielefeld. DOI: doi.org/10.4119/unibi/2950307.
  • Okan, O., Bollweg, T. M., Bauer, U., Hurrelmann, K., Janner, C., Schaeffer, D. (2021). Corona-specific Health Literacy in Germany: Second survey of the HLS-COVID-19 trend study. English Summary Report. Bielefeld: Interdisciplinary Centre for Health Literacy Research. Bielefeld University. DOI: doi.org/10.4119/unibi/2951266.
  • Okan, O., Dadaczynski, K., Koller, U., Braun, V. & Hurrelmann, K. (2021). Gesundheitskompetenz und Schule. Entwicklung von 100 Leuchtturmschulen bis zum Jahr 2025. Ein Visionspapier. Online verfügbar unter: nbn-resolving.org/urn:nbn:de:hebis:66-opus4-8924.
  • Dadaczynski, K., Okan, O., Messer, M. (2021). COVID-19 Health Literacy School Principal’s Survey (COVID-HL: School Principal): Questionnaire and Scale Documentation. Public Health Centre Fulda (PHZF) at Fulda University of Applied Sciences & Interdisciplinary Centre for Health Literacy Re-search (IZGK) at Bielefeld University. Doi: doi.org/10.4119/unibi/2952552.
  • Dadaczynski, K., Okan, O., Messer, M. (2021). COVID-19 Health Literacy Schulleitungsstudie (COVID-HL: Schulleitung): Fragebogen und Skalendokumentation. Public Health Zentrum Fulda (PHZF) an der Hochschule Fulda & Interdisziplinäres Zentrum für Gesundheitskompetenzforschung (IZGK) an der Universität Bielefeld. Doi: doi.org/10.4119/unibi/2952553.
  • Dadaczynski, K., Okan, O., Messer, M. (2021). Belastungen und Beanspruchungen von Schulleitungen während der Corona-Pandemie. Ergebnisse einer Online-Befragung in vier Bundesländer. Public Health Zentrum Fulda (PHZF) an der Hochschule Fulda, Universität Trier & Interdisziplinäres Zentrum für Gesundheitskompetenzforschung (IZGK) an der Universität Bielefeld. Doi: doi.org/10.4119/unibi/2957528.
  • Dadaczynski, K., Okan, O., Messer, M. (2021). Gesundheitskompetenz von Schulleitungen während der Corona-Pandemie. Ergebnisse einer Online-Befragung in vier Bundesländer. Public Health Zentrum Fulda (PHZF) an der Hochschule Fulda, Universität Trier & Interdisziplinäres Zentrum für Gesundheitskompetenzforschung (IZGK) an der Universität Bielefeld. In Vorbereitung.
  • Okan, O., Sørensen, K., Levin-Zamir, D., Dadaczynski, K., Paakkari, L., Schaeffer, D., Messer, M. (2021). Media and Infodemic – Managing the COVID-19 Infodemic with Health Literacy Strategies. Policy Brief. World Health Organization, Geneva, Switzerland. To be released in 2021.
  • International Union for Health Promotion and Education. (2021). Critical Actions for Mental Health. Position statement of the International Union for Health Promotion and Education, March 2021. IUHPE: Montreal, Canada.

  • Okan, O., Paakkari, L., Dadaczynski, K. (2020). Health literacy in schools: State of the art. Schools for Health in Europe Network Foundation. Funded by the European Commission. Haderslev, Denmark.
  • Okan, O., Paakkari, L., Dadaczynski, K. (2020). Gesundheitskompetenz und Schule. Aktueller Stand. Deutsche Überseztung des Fact Sheets: Health literacy in schools: State of the art. Schools for Health in Europe Network Foundation. Funded by the European Commission. Haderslev, Denmark.
  • Sørensen, K., Okan, O. (2020). Concept note on health literacy of children and adolescents in school settings. Commissioned by the FRESH Working Group on Health Literacy, Life Skills & Social Inclusion in collaboration with the International Research Network and sponsored by the World Education Research Association. doi.org/10.4119/unibi/2942282.
  • Okan, O., de Sombre, S., Hurrelmann, K., Berens, E.-M., Bauer, U., Schaeffer, D (2020). Gesundheitskompetenz der Bevölkerung im Umgang mit der Coronavirus-Pandemie. Abschlussbericht. Online.: www.uni-bielefeld.de/erziehungswissenschaft/izgk/downloads/Ergebnisbericht_GK_Corona_IZGK_2020.pdf.
  • Saboga-Nunes, L., Levin-Zamir, D., Bittlingmayer, U.H., Contu, P., Pinheiro, P., Ivassenko, V., Okan, O., Comeau, L., Barry, M., Van den Broucke, S., Jourdan, D. (2020). A Health Promotion Focus on COVID-19: Keep the Trojan horse out of our health systems. Promote health for ALL in times of crisis and beyond! EUPHA-HP, IUHPE, UNESCO Chair Global Health & Education.
  • Dadaczynski, K., Okan, O., Messer, M. & Rathmann, K. (2020). Digitale Gesundheitskompetenz von Studierenden in Deutschland. Ergebnisse einer bundesweiten Online-Befragung. Verfügbar unter: fuldok.hs-fulda.de/opus4/843.
  • Dadaczynski, K., Okan, O. & Rathmann, K. (2020). COVID-19 Health Literacy Survey: University Students (COVID-HL Survey). Questionnaire and Scale Documentation. Public Health Centre Fulda (PHZF) at the Fulda University of Applied Sciences & Interdisciplinary Centre for Health Literacy Research at Bielefeld University. doi: 10.4119/unibi/2942920
  • Dadaczynski, K., Okan, O. (2020). Gesundheitskompetenz – ein Megathema auch für Schulen? In: Impulse: Gesundheit als (Mega-)Trend?! Licht- und Schattenseiten für die Gesundheitsförderung. 4. Quartal Dez 2020, S. 10-11.

  • International Union for Health Promotion and Education. (2018). IUHPE Position statement on health literacy: a practical vision for a health literate world. IUHPE: Paris. Zugriff am 14.07.2019. www.iuhpe.org/images/IUHPE/Advocacy/IUHPE¬Health_Literacy_2018.pdf und Global Health Promotion. 25(4), 79–88, DOI: 10.1177/1757975918814421.