State of the Art

In the Report Card 2022 the following studies and results will be considered in the evaluation of the physical activity behavior of children and adolescents. Do you have additional, (un-)published work and results? Please contact Prof. Dr. Yolanda Demetriou und Prof. Dr. Anne Reimers.

Albrecht, C., Hanssen-Doose., A., Bös, K. et al. (2016). Motorische Leistungsfähigkeit von Kindern und Jugendlichen in Deutschland. Sportwissenschaft, 46(4), 294-304

Auhuber, L., Vogel, M., Grafe, N., Kiess, W., & Poulain, T. (2019). Leisure activities of healthy children and adolescents. International Journal of Environmental Research and Public Health, 16 (12), 2078.

Braig, S., Genuneit, J., Walter, V. Brandt, S., Wabitsch, M., Goldbeck, L., Brenner, H. Rothenbacher, D. (2018). Screen Time, Physical Activity and Self-Esteem in Children: The Ulm Birth Cohort Study. Int. J. Environ. Res. Public Health, 15, 1275.

Buck, C., Tkaczick, T., Pitsiladis, Y., De Bourdehaudhuij, I., Reisch, L., Ahrens, W., & Pigeot, I. (2015). Objective measures of the built environment and physical activity in children: from walkability to moveability. Journal of Urban Health, 92(1), 24-38.

Bucksch, J., Häußler, A., Schneider, K., Finne, E., Schmidt, K. et al. (2020). Bewegungs- und Ernährungsverhalten von älteren Kindern und Jugendlichen in Deutschland – Querschnittergebnisse der HBSC-Studie 2017/18 und Trends. Journal of Health Monitoring 5(3):22–38.

Bucksch, J., Kopcakova, J., Inchley, J. et al. (2019). Associations between perceived social and physical environmental variables and physical activity and screen time among adolescents in four European countries. Int J Public Health, 64(1):83-94.

Burrmann, U.  & Zander, B. (2017) Unterschiede im Sportunterricht zwischen Gymnasien und Hauptschulen. Sportunterricht, 66 (12), 361-365.

Burrmann, U., Seyda, M., Heim, R. & Konowalczyk, S. (2016). Individualisierungstendenzen im Sport von Heranwachsenden – revisited. Sport und Gesellschaft, 13, 113-143.

Czerwinski, F., Finne, E., Kolip, P. et al. (2015). Individual and school level correlates of moderate to vigorous physical activity among school-children in Germany – a multi-level analysis. BMC Public Health 15, 393.

Dadaczynski, K., Bucksch, J. & Paulus, P. (2016) Schulische Gesundheitsförderung aus Sicht von Schulleitungen: Umsetzungsstand und Einflussfaktoren. In book: Schule und Gesundheit. Ergebnisse des WHO-Jugendgesundheitssurveys "Health Behaviour in School-aged Children" (pp.246-266).

Erkelenz, N., Kobel, S., Kettner, S., Drenowatz, C., Steinacker, J.M. (2014). Parental activity as influence on children´s BMI Percentiles and physical activity. Journal of Sport Science and Medicine, 13,645-650.

Erkelenz, N., Schreiber, A., Kobel, S., Kettner, S., Drenowatz, C., Steinacker, J.M. (2014) Relationship of parental health-related behaviours and physical fitness in girls and boys. Journal of Public Health, 22, 407-414

Golle, K., Muehlbauer, T., Wick, D., & Granacher, U. (2015). Physical fitness percentiles of German children aged 9–12 years: findings from a longitudinal study. PLoS One, 10(11), e0142393.

Grgic, M. & Züchner, I. (2013): Medien, Kultur und Sport. Was Kinder und Jugendliche machen und ihnen wichtig ist. Die MediKuS-Studie. Weinheim: Beltz Juventa.

Hanssen-Doose, A., Albrecht C., Schmidt, S. C. E., Woll, A. & Worth, A.  (2018) Quantitative und qualitative Merkmale des Schulsports in Deutschland im Zusammenhang mit der Gesundheit der Schülerinnen und Schüler.  German Journal of Exercise and Sport Research, 48(4), 530-543.

Hanssen-Doose, A., Niessner, C., Oriwol, D., Bös, K., Woll, A. & Worth, A. et al. (2020). Population-based trends in physical fitness of children and adolescents in Germany 2003 – 2017. Manuscript: (TEJS-2019-0908), European Journal of Sport Science. 1-11.

Hohmann, A., Fehr, U., Siener, M., & Hochstein, S. (2017). Talentscreening und Talentorientierung. Leistungssport, 47(4), 11-13.

Siener, M. & Hohmann, A. (2019). Talent orientation: the impact of motor abilities on future success in table tennis. German Journal of Exercise and Sport Research, 49(3), 232-243.

Huber, G. & Köppel, M. (2017). Analyse der Sitzzeiten von Kindern und Jugendlichen zwischen 4 und 20 Jahren. Deutsche Zeitschrift für Sportmedizin, 68, 101-106.

Kloe, M., Niessner, C., Daubenfeld, G. & Bös, K. (2020). Der Fitnessbarometer. Eine Methode für ein Bewegungsmonitoring von Kindern am Beispiel von gepoolten Daten aus Baden-Württemberg. Leipziger sportwissenschaftliche Beiträge, 61(1), 15-38.

Kobel, S., Kettner, S., Erkelenz, N., Kesztyüs, D. & Steinacker JM (2015). Does a higher incidence of break times in primary schools result in children being more physically active? Journal of School Health 85, 149-154.

Kobel, S., Kettner, S., Erkelenz, N., Kesztyüs, D. & Steinacker JM (2015). Effects of physical education on objectively determined physical activity in primary school children – Which proportioning is best? Journal of Teaching Physical Education, 34 (3), 537-547.

Kobel, S., Wartha, O., & Steinacker, J.M. (2019). Correlates of Active Transport to School in German Primary School Children. Deutsche Zeitschrift für Sportmedizin Volume, 69, 67-74.

Kobel, S., Kettner, S., Kesztyüs, D., Erkelenz, N., Drenowatz, C., & Steinacker, J.M. (2015). Correlates of habitual physical activity and organized sports in German primary school children. Public Health, 129, 237-243.

Kopcakova, J., Dankulincova Veselska, Z., Madarasova Geckova, A., Bucksch, J., Nalecz, H., Sigmundova, D., van Dijk, J. P., & Reijneveld, S. A. (2017). Is a perceived activity-friendly environment associated with more physical activity and fewer screen-based activities in adolescents? International journal of environmental research and public health, 14(1), 39.

Krist, L., Bürger C., Ströbele-Benschop N., et al. (2017). Association of individual and neighbourhood socioeconomic status with physical activity and screen time in seventh-grade boys and girls in Berlin, Germany: a cross-sectional study. BMJ Open, 7:e017974.

Manz, K., Krug, S., Schienkiewitz, A., & Finger, J. (2016). Determinants of organised sports participation patterns during the transition from childhood to adolescence in Germany: results of a nationwide cohort study. BMC Public Health, 16, 939.

Markevych, I., Smith, M.P., & Jochner, S. et al. (2016) Neighbourhood and physical activity in German adolescents: GINIplus and LISAplus. Environ Res, 147,284-93.

Medienpädagogischer Forschungsverbund Südwest (2018). JIM-Studie 2018 - Jugend, Information, (Multi-) Media.

Online abrufbar unter www.mpfs.de/fileadmin/files/Studien/JIM/2018/Studie/JIM2018_Gesamt.pdf (19.02.2020)

Meyer, S.C. (2016). Maternal employment and childhood overweight in Germany. Econ Hum Biol., 23, 84-102.

Möhrle, B., Steinacker, J.M., Szagun, B., & Kobel, S. (2015). Bewegungsförderung an Grundschulen – Pausenhof und körperliche Aktivität von Kindern. Deutsche Zeitschrift für Sportmedizin, 66(6), 141-146


Schmidt, S.C.E., Anedda, B., Burchartz, A., Oriwol, D., Kolb, S., Wäsche, H., Niessner, C., & Woll, A. (2020). The physical activity of children and adolescents in Germany 2003-2017: The MoMo-study. PLoS ONE, 15(7): e0236117.

Mutz, M. & Albrecht, P. (2017). Parents’ Social Status and Children’s Daily Physical Activity: The Role of Familial Socialization and Support. J Child Family Studies, 26(1), 3026-3035.

Mutz, M. & Hans, S. (2015). Das Verschwinden der Unterschiede: Die dritte Einwanderergeneration und ihre Partizipation am Sportverein. Sportwissenschaft, 45, 31-39.

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Niermann, C.Y., Kremers, S. P., Renner, B., & Woll, A. (2015). Family health climate and adolescents’ physical activity and healthy eating: A cross-sectional study with mother-father-adolescent triads. PLoS One, 10(11): e0143599.

Niermann, C., Krapf, F., Renner, B., Reiner, M., & Woll, A. (2014). Family health climate scale (FHC-scale): development and validation. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical activity, 11(1), 30.

Nobis, C. (2019). Mobilität in Deutschland - MiD Analysen zum Radverkehr und Fußverkehr. Studie im Auftrag von infras, DLR, IVT und infras 360 im Auftrag des Bundesministeriums für Verkehr und digitale Infrastruktur. Bonn, Berlin. Online abrufbar unter: www.mobilitaet-in-deutschland.de/pdf/MiD2017_Analyse_zum_Rad_und_Fussverkehr.pdf

Reimers, A.K., Boxberger, K., Schmidt, S.C.E., Niessner, C., Demetriou, Y., Marzi, I., & Woll, A (2019) Social support and modelling in realtion to PA perticipation and outdoor play in preschool children. Children, 6(10), 115.

Reimers, A.K., Schmidt, S., Demetriou, Y., Marzi, I., & Woll, A. (2019). Parental and peer support and modelling in relation to domain-specific physical activity participation in boys and girls from Germany. PLoS ONE, 14(10), e0223928.

Roth, A., Moll, C., Seidel, I., & Bös, K. (2017). Nachwuchsleistungssport an den NRW-Sportschulen–Talentsichtung unter Berücksichtigung sportartübergreifender, sportartspezifischer und sportpsychologischer Testverfahren [Youths elite sports at NRW sports schools–talent diagnostics in consideration of within sports, across sports and sport psychological test methods]. Leipziger Sportwissenschaftliche Beiträge, 58(1), 132-57.

Scheiner. J., Huber, O., & Lohmueller, S. (2019) Children's mode choice for trips to primary school: a
case study in German suburbia. Travel Behav Soc 15:15-27

Schmidt, S.C., Anedda, B., Burchartz, A., Oriwol, D., Kolb, S., Wäsche, H., Niessner, C., & Woll, A. (2020). The physical activity of children and adolescents in Germany 2003-2017: The MoMo-study. PLoS one, 15(7), e0236117.

Schmidt, S.C.E., Will, N., & Woll, A. (2016) Sportliche Aktivität deutscher Kinder und Jugendlicher im Verein und in der Schule. Sportunterricht, 65 (8).

Schoeppe, S., Vandelanotte, C., Bere, E. et al. (2017). The influence of parental modelling on children’s physical activity and screen time: Does it differ by gender? European Journal of Public Health, 27(1), 152–157.

Schoeppe, S., Röbl, M., Liersch, S., Krauth, C., & Walter, U. (2016). Mothers and Fathers Both Matter: The Positive Influence of Parental Physical Activity Modeling on Children’s Leisure-Time Physical Activity, Pediatric Exercise Science, 28(3), 466-472.

Schwarzfischer, P., Weber, M., & Gruszfeld, D. et al. (2017). BMI and recommended levels of physical activity in school children. BMC Public Health 17, 595 (2017).

Smith, M. P., Berdel, D., Nowak, D., Heinrich, J., & Schulz, H. (2016). Physical Activity Levels and Domains Assessed by Accelerometry in German Adolescents from GINIplus and LISAplus. PloS one, 11(3), e0152217.

Speer, A., Streicher, H., Wulff, H., Ziegeldorf, A., & Wagner, P. (2019). „Kompass(2) – Studie Entwicklung und Stabilität der motorischen Leistungsfähigkeit von Grundschulkindern” (24. Sportwissenschaftlicher Hochschultag der DVS, HU Berlin (09/2019; Abstractband, S. 294).

Speer, A., Wagner, P., Streicher, H., Ziegeldorf, A., & Wulff, H. (2019). KOMPASS-2-Studie – Motorische Leistungsfähigkeit von Grundschülern und Impulse für Interventionen. In P. Neumann & E. Balz, E. (Hrsg.), Grundschulsport: empirische Einblicke und pädagogische Empfehlungen (S. 66-81). Aachen: Meyer & Meyer.

Spengler, S., Mess, F., & Woll, A. (2016). Sportunterricht und außerunterrichtlicher Schulsport in Deutschland heute : eine Analyse ausgewählter Strukturdaten. Zeitschrift für Soziologie der Erziehung und Sozialisation, 36 (4), 340-355.

Sprengeler, O., Wirsik, N., Hebestreit, A., Herrmann, D., & Ahrens, W. (2017). Domain-specific self-reported and objectively measured physical activity in children. International journal of environmental research and public health, 14(3), 242.

Will et al. (2016) Intensität und soziale Disparität sportlicher Aktivität in Schule und Verein. Sportunterricht, 65(8), 239-244.

Woll, A., Anedda, B., Burchartz, A., Hanssen-Doose, A., Kopp, M., Niessner, C., Schmidt, S.C.E., Bös, K., & Worth, A. (2019). Körperliche Aktivität, motorische Leistungsfähigkeit und Gesundheit in Deutschland. Ergebnisse aus der Motorik-Modul-Längsschnittstudie (MoMo). KIT Scientific Working Papers 121

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